Svlačenja znače­nja

igor-gajin,-naslovnica

Tekstovi skupljeni između korica knjige Svlačenja znače­nja književne su kritike, prethodno objavljivane u emisiji „Bibliovizor” 3. programa Hrvatskoga radija. Iz toga kor­pusa produciranih tekstova za spomenutu emisiju izostav­ljene su književne kritike o naslovima iz recentne svjetske beletristike i (popularne) publicistike te su na ovome zbir­nome mjestu u nakladi Matice hrvatske Osijek uvršteni samo osvrti na hrvatsku književnu proizvodnju, a u ma­njem dijelu i na regionalnu, tj. na onu poslijejugoslavensku književnost koja je uvedena u domaći recepcijski prostor, na književnu scenu, u knjižare i u tržišnu arenu interesom i posredovanjem hrvatskih izdavača. Također su izostavlje­ne i kritike s drugih mjesta objavljivanja (novine Vijenac i Zarez, portali Kritikaz, Metronom i Nemo, književne peri­odike i dnevni tisak) s obzirom na to da se iz te disperzne produkcije po raznim medijskim punktovima i agorama ciklus kritika o suvremenoj književnosti upravo u emisiji „Bibliovizor” 3. programa Hrvatskoga radija s vremenom oblikovao u najsustavniju liniju praćenja tekuće literarne proizvodnje, strogo profiliranu na mahom hrvatsku prozu poslijesocijalističkoga ili tzv. tranzicijskoga razdoblja.

U tako uspostavljenom odnosu kritika, ma koliko dobro bila napisana u ponekim pojedinačnim izvedbama, u po­sljednje je vrijeme izgubljenoga kritičkog odmaka i pseudo­kritična je, uslijed suženosti poslijejugoslavenskoga kultur­noga i recepcijskoga prostora na incestuoznu familijarnost, postajući tako književna kikiritika. Kao što je dio folklora da se uz film jedu kokice, svelo se na to da se uz knjigu posluži i kikiritika, a polemike i bure, značenje i utjecaj, uzbuđenja i zadovoljstva koje naša današnja kikiritika proizvodi gricka­nja su koja nam ispunjavaju vrijeme i dosadu provincijsko­ga kulturnog života u Hrvatskoj kao i grickanje kikirikija. U tom smislu Svlačenja značenja prepuštaju se mogućnosti da zbrojem uvrštenih tekstova demonstriraju kako možda baš i nije tako. Ili možda nekog, nekoga budućeg književnog kritičara, potaknu da više ne bude tako.

Dakako, cjelokupni je predgovor napisan pod znacima navodnika, dok književne kritike koje slijede – nisu.

Igor Gajin

Leave a Comment

Objavljeno pod Naslovna

Comments are closed.